← Terug naar overzicht

Met deze 5 tips voorkom je stress

Deadlines halen, blokken voor tentamens, voldoende sporten en chillen met je vrienden. Druk druk druk! Geen probleem als je van een drukke agenda houdt, natuurlijk. Maar heb je soms het idee dat het allemaal even te veel wordt? Lees dan snel hoe je stress kunt voorkomen!

1. Ga na waar je gestrest van raakt

Ga op zoek naar de oorzaak van je stress. Soms komt het doordat je te veel hebt ingepland, maar er zijn ook andere mogelijkheden. Ben je bijvoorbeeld onzeker over je studieresultaten? Heb je het idee dat je vriendschappen verwaarloost? Als je eenmaal weet waar het probleem ligt, kun je het makkelijker oplossen.

2. Stel prioriteiten

Als je erg veel op je to-do-lijstje hebt staan, is het een aanrader om jezelf het volgende af te vragen:

  • Hoe belangrijk is deze taak?
  • Hoe belangrijk is het dat deze taak nu gedaan wordt?
  • Is dit míjn taak?

Zodoende krijg je zicht op wat écht belangrijk is. Taken die geen strenge deadline hebben, kun je soms het beste uitstellen. Doe eerst wat echt belangrijk is. Daarnaast nemen mensen soms verantwoordelijkheid voor een taak die eigenlijk ook door anderen gedaan kan worden. Bijvoorbeeld het afmaken van een groepsopdracht of het doen van de boodschappen voor het avondeten met je huisgenoten. Natuurlijk is het niet de bedoeling dat je dit áltijd door anderen laat doen. Maar als jij het echt heel druk hebt, is het niet erg om het eens te vragen.

3. Plan tijd in om uit te rusten

Hoe druk je planning ook is, het is belangrijk dat je ook uitrust. Als je niet genoeg rust, kun je ook niet productief werken. Door pauzes op te nemen in de planning, kun je ook écht uitrusten. Je hoeft je dan niet schuldig te voelen over dat je even aan het niksen bent.

4. Maak je hoofd leeg

Zorg dat je tijdens de rustmomentjes in je planning je hoofd leegmaakt. Zet dat tentamen of die deadline van je werk even van je af. Ga op zoek naar iets waar jíj door ontspant. Voor de een is dat een sportschoolbezoekje en voor de ander is het een avondje in de kroeg of juist op de bank.

5. Trek aan de bel

Een klein beetje stress is niet erg. Als je altijd maar super relaxt bent, komt er waarschijnlijk niet zo veel van je studie terecht. Maar te veel stress is niet goed voor je. Heb je het idee dat je meer strest dan anderen? Of ben je zo gestrest dat je lichamelijke klachten krijgt? Trek dan op tijd aan de bel! Laat je omgeving weten dat je even een stapje terug moet doen. Als je dit niet doet, kan het namelijk flink fout gaan. Zo krijgen steeds meer studenten een burn-out. Wil je hier meer over weten of ben je bang dat jij of iemand in je omgeving hier risico op loopt? Check dan snel deze pagina over studenten met een burn-out.

Niks missen? Like onze Facebookpagina en wij zorgen ervoor dat je niks mist tijdens jouw studententijd!

Meer studentennieuws

Marcroix logo
Abonneren op